Aneta Szyłak

Fundacja Chmura · Aneta Szyłak, Rozmowy o sztuce

Aneta Szyłak – scenariusz rozmowy

Urodzona w 1959 roku w Pucku. Kuratorka sztuki współczesnej, teoretyczka, krytyczka sztuki i autorka tekstów.

Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim (1985), a w 1987 roku– podyplomowe studia w Instytucie Archeologii i Etnografii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską pt. „Curating Context. The Palimpsest on the Quotidian and the Curatorial” w ramach programu „Curatorial/Knowledge” na Goldsmiths University of London oraz Uniwersytecie Kopenhaskim.

W latach 2015–2021 pracowała jako pełnomocniczka ds. powstania i kierowniczka NOMUS / Nowego Muzeum Sztuki, działu Muzeum Narodowego w Gdańsku. Od 2014 roku prezeska i dyrektorka artystyczna Fundacji Alternativa. Uprzednio założyła i prowadziła Instytut Sztuki Wyspa (2004-2014), Festiwal Alternativa (2009-2016) i Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (1998-2001). Kuratorka licznych wystaw w kraju i za granicą, m.in. „Rhizopolis” Joanny Rajkowskiej (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2021), „Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe” (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2019), „Niech poprzedza cię płomień” (Galeria Arsenał, Białystok, 2020), „Powolność” (TRAFO Trafostacja Sztuki, Szczecin, 2018), „Uniezwyklenie” (Festiwal Otwarte Miasto, Lublin, 2017), „Uszczerbki i straty” (Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk, 2016), „What’s plain invites pattern” (przestrzeń publiczna, Sycylia, 2015), „Wernakularność” (Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk, 2015), „Codzienność” (Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk, 2014), „Hito Steyerl: Abstrakt” (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2014), „Oliver Ressler: Wizje polityczne – Świat od nowa” (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2014), „The Field is to the Sky, Only Backwards” (Nowy Jork, ISCP Gallery, 2013), „Materialność” (Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk, 2012), „Buildings and Remnants” (ASA Factory, Guimarães, 2012), „Praca i Wypoczynek” (Międzynarodowy Festiwal Sztuk Wizualnych Alternativa, Gdańsk, 2011), „Estrangement” (The Showroom, Londyn, 2010, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2011), „Strażnicy Doków” (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2005), „Palimpsest Muzeum” (Łódź Bienalle, Łódź, 2004), „BHP” (Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk, 2004), „Architectures of Gender” (SculptureCenter, Nowy Jork, 2003).

Interesują ją zagadnienia teorii praktyk kuratorskich oraz rola sztuki poza polem sztuki. Jest współautorką książki „The Curatorial. A Philosophy of Curating” (2013). Redaktorka i współredaktorka wielu publikacji.

Występowała w Bard College, New School, Queens College i NYU; gościnnie pracowała w Akademii Sztuki w Moguncji oraz na Uniwersytecie Kopenhaskim. Stypendystka i laureatka wielu nagród, w tym prestiżowej Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy za rok 2004.

Należy do stowarzyszeń zawodowych, takich jak CIMAM, IKT i AICA.