Joanna Elżbieta Kabala – transkrypcja rozmowy
Dokumentacja wybranych prac w Cyfrowym Archiwum
Joanna Kabala jest artystką, projektantką, tłumaczką z języka angielskiego i niderlandzkiego oraz analityczką.
Urodziła się w 1965 w Gdańsku. W latach 1984 – 1989 studiowała na Wydziale Malarstwa i Grafiki w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku, gdzie uzyskała dyplom w Pracowni Malarstwa i Grafiki prof. Kiejstuta Bereźnickiego. W 1989 roku otrzymała kilkutygodniowe stypendium na Akademii Sztuk Pięknych w St. Petersburgu, w Rosji. W tym samym roku otrzymała półroczne podyplomowe stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1993 – 1994 studiowała w School of Computing Sciences, De Montfort University w Leicester, gdzie uzyskała tytuł magistra informatyki stosowanej, MSc Applied Informatics. To podyplomowe magisterium w zakresie zastosowań informatyki zorganizowane przez De Montfort University Leicester, Politechnikę Gdańską, Fachhochschule Furtwangen i Technische Universiteit Eindhoven odbyło się w ramach Europejskiego programu TEMPUS JEP 4996.
Pomiędzy 1986 i 1996 współpracowała z kilkoma grupami artystycznymi w Gdańsku, m.in. z Yo Als Jetzt, tworząc Poezję Uliczną, czyli Jedność Ikonolingwistyczną, wspólnie z Andrzejem Awsiejem i Maciejem Rucińskim. Kabala była również aktywna w ramach Tranzytoryjnej Formacji TOTART, wypracowując charakterystyczny styl projektowania, znany z plakatów, ulotek i licznych wydawnictw pojedynczych. Współtworzyła totartalne diaporamy i scenografie. Była fundatorką Fundacji Totart i współredagowała wydany przez nią kwartalnik Metafizyka Społeczna. W 1989 roku wykonała scenografię wraz z malarstwem ściennym w formie kompozycji ornamentalnej dla Cafe Anfall w Berlinie Zachodnim, a w kolejnym roku – fryz z przedstawieniami zwierząt.
W latach 1991 – 1992 wspólnie z Andrzejem Awsiejem i Markiem Rogulskim tworzyła i prowadziła Galerię C14~~~ Pracownię, gdzie przygotowała m.in. wystawę indywidualną Dniem i nocą strażnicy czuwają, prezentującą jej malarstwo (olej na płótnie) oraz zeszyty zoologiczne. Ponadto w 1991 roku Kabala wzięła udział w wystawie zbiorowej w Galerii Wyspa, przygotowanej z okazji 5. rocznicy Tranzytoryjnej Formacji Totart, prezentując serię rysunków pt. Lustige Mutanten. Joanna Kabala brała udział w projekcie Otwarte Atelier, którego siedziba mieściła się w budynku dawnej łaźni miejskiej. Obecnie znajduje się tam Centum Sztuki Współczesnej Łaźnia.
Od 1992 roku Kabala zajmuje się projektowaniem komputerowym, dzięki czemu zdobyła bogate doświadczenie w dziedzinie wizualizacji i interakcji. Była autorką licznych grafik i animacji do produkcji telewizyjnych Agencji Filmowej Profilm dla TVP2, m.in. do programu Lalamido. Współtworzyła eksperymentalne filmy komputerowe, jak Pasy i koła. Słońce w pałacu, a także ChRzW – Chałupniczą Rzeczywistość Wirtualną (projekcje w latach 1993-1995: Łódź – Teatr Studyjny; Wrocław – WRO’93; Gdynia – Galeria78; Poznań – Galeria ON; Wrocław – Galeria Entropia; Gdańsk – Żak; Lublin – Galeria KONT; Berlin – Teatr Schaumplatz; Szczecin – Zamek Książąt Pomorskich; Łódź – Pałac Grohmana; Gdańsk – Forty, w ramach akcji NTSC i CUKT).
Na podstawie serii prac pt. Satelity, Kabala przygotowała animowane ilustracje do Haiku Brzóski, które były prezentowane podczas jubileuszu 25. numeru bruLionu w Kinoteatrze Tęcza w Warszawie w 1994.
Współtworzyła Prototyp interaktywnej bazy danych poezji Grupy Poetyckiej, zaprezentowany podczas wrocławskiego festiwalu WRO w 1995 oraz Interaktywną bazę danych projektów artystycznych, jako interaktywny pulpit, którego premiera miała miejsce na wystawie Fantom w Galerii Spiż 7 w 1995 roku.
W 1995 roku prowadziła warsztaty na temat używania komputera w pracy twórczej dla studentów Pracowni Intermedialnej PI prowadzonej przez Witosława Czerwonkę. Wystawiała z Pracownią PI m. in. na wystawie Białko w Muzeum Artystów w Łodzi w 1995 roku.
Joanna Kabala od 1996 mieszka w Niderlandach, gdzie jako interaction designer pracowała w Philips Design oraz w laboratoriach Philips Research – NatLab w Eindhoven i w Redhill pod Londynem, uczestnicząc w pionierskim programie badań nad włączeniem sztuk pięknych do procesu projektowania przemysłowego. Oprócz licznych wizualizacji, jednym z rezultatów tych twórczo-badawczych prac jest opatentowana metoda pozyskiwania profili użytkowników systemów komputerowych.
Uczestniczyła w SIGGRAPH 2000, konferencji na temat grafiki komputerowej i technik interaktywnych w Nowym Orleanie. Prezentowała prace i publikowała na konferencjach Generative Art w Mediolanie w 2000 i 2002 roku. Opis rezultatu prac w dziedzinie projektowania generatywnego opublikowała w kwartalniku projektowym „2+3D” (Kraków 2003).
W latach 2002 – 2020 wspólnie z Andrzejem Awsiejem zrealizowała serię projektów artystycznych jako vangdansk, badając zastosowanie technik cyfrowych w tworzeniu obrazów, ilustracji książkowych i filmów komputerowych. Należy wymienić takie jak: In Memoriam New Orleans, Vanitas Noord-Brabant oraz Współczesny Portret Gdański, który był prezentowany podczas targów sztuki w Eindhoven i w Antwerpii w 2003 roku.
W ostatnich latach produkcje vangdansk, to w większości dokumenty sztuki w formie filmików diaporamicznych, prezentujące kilka aspektów gdańskiej sztuki przełomu lat 80. i 90. Od 2016 emitowane podczas kilku wystaw w Gdańsku, filmiki i informacje o wystawach dostępne są na vimeo.com/vangdansk.
Kabala brała udział w zorganizowanej przez MSN w Warszawie wystawie Nikt nam nie weźmie młodości! (festiwal OPEN’ER w Gdyni, 2015). W 2015 roku prezentowała ilustracje do sztuki teatralnej podczas Dutch Design Week in Drents Dorp w Eindhoven. W 2017 uczestniczyła w wystawie Nowe Sytuacje. Sztuka Trójmiejska lat 80 w Gdańskiej Galerii Miejskiej.
Przez kilka lat tłumaczyła opisy gier komputerowych z języka niderlandzkiego na polski dla Tibaco Internet Media, obecnie KeyGames Network, w Eindhoven. Od 2018, równolegle do prac artystycznych jako niezależna konsultantka zajmuje się analizą danych wykorzystywanych w dziedzinie nauczania sztucznej inteligencji.
Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2016 roku.