Piotr Wyrzykowski – transkrypcja rozmowy
Piotr Wyrzykowski (aka Peter Style), ur. 1968 w Gdańsku, twórca performansów medialnych, aplikacji mobilnych, prac wideo, fotografii, projektów internetowych, instalacji, scenografii i działań w przestrzeni publicznej. Należy do grona najważniejszych artystów eksperymentujących z językiem sztuki, eksploruje kreatywny potencjał współczesnych mediów komunikacyjnych.
Studiował architekturę wnętrz, następnie malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku (dzisiaj Akademia Sztuk Pięknych). Dyplom uzyskał w Pracowni Intermedialnej prof. Witosława Czerwonki (1995). Obecnie pracuje jako asystent na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni.
Od lat 90. aktywnie uczestniczy we współtworzeniu gdańskiego środowiska artystycznego, angażując się w inicjatywy twórcze i działania społecznościowe.
Wyrzykowski współtworzył Otwarte Atelier, którego siedziba mieściła się w budynku dawnej łaźni miejskiej (obecnie CSW Łaźnia). Był wiceprezesem Fundacji Wyspa Progress, a obecnie jest członkiem rady Kolonii Artystów. Współtworzył kolektywy Venom Underground (w duecie z Virusem – Adamem Popkiem) i Ziemia Mindel Würm (wspólnie z Rogulusem – Markiem Rogulskim). Był współzałożycielem i dyrektorem artystycznym grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej), prekursorsko wykorzystującej internet do działań artystycznych i aktywistycznych.
Laureat m.in. pierwszej nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Mediów WRO ’95 oraz drugiej na WRO’97. Nominowany do Nagrody Fundacji Deutsche Bank – Spojrzenia (2008). Jego prace znajdują się w licznych kolekcjach w Polsce i na świecie.
Jest autorem pierwszej polskiej pracy internetowej (44), stworzonej w oparciu o Poczet królów i książąt polskich Jana Matejki. Jeden z nielicznych polskich artystów, których prace znajdują się w kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się również w kolekcjach i archiwach Muzeach Stuki Nowoczesnej w Warszawie i we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, NOMUS – Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku oraz prywatnej kolekcji Pinchuk Center w Kijowie.
Wybrane wystawy indywidualne:
1990, Warszawa – Gdańsk, Galeria Wyspa, Gdańsk (jako Ziemia Mindel Würm, wspólnie z Markiem Rogulusem Rogulskim)
1991, Performance z anteną, Galeria C-14
1992, Czysta energia, Galeria C-14, Gdańsk (Venom Underground, wspólnie z Adamem Virusem Popkiem)
1993, Performance inauguracyjny, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
1995
Przysięga prezydenta, Klub Mózg, Bydgoszcz
Teleperformance, Galeria QQ, Kraków
Antyelekcja Technodemonstracja, Forty, Gdańsk (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
1999
Cyborg’s Sex Manual 1.0, Galeria Entropia, Wrocław
Prywatność akt III – David Everybody w wirtualnym performance, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
Promocja, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
2000
Biuro wyborcze Wiktorii Cukt, Muzeum Sztuki Łódź; Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Wybrane wystawy zbiorowe:
1990, Międzynarodowy Festiwal Performance, Galeria Wyspa, Gdańsk (jako Ziemia Mindel Würm, wspólnie z Markiem Rogulusem Rogulskim)
1993
Sztuka – Miasto – Maszyna, Otwarte Atelier, Gdańsk
Eleonora w Tallinie, Dom Sztuki, Tallin, Estonia
1994
Ucho Beethovena, Otwarte Atelier, Gdańsk
Kolekcja, Galeria Wyspa, Gdańsk
1995, Antyciała, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1997
Media Art Biennale WRO 97, Wrocław (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
LAB 6, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Transformator emocji, Galeria Budapest, Budapeszt, Węgry
Nowe prądy w sztuce wideo, Museum of Modern Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone
1998, W tym szczególnym momencie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1999
After the Wall, Moderna Museet, Sztokholm, Szwecja (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Public Relations, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Oikos, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz
2000
After the Wall, Neue Nationalgalerie, Hamburger Bahnhof, Berlin, Niemcy (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Negocjatorzy sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk (C.U.K.T., czyli Centralny Urząd Kultury Technicznej)
Scena 2000, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa