NAKŁAD WŁASNY #2 | 4–13 października 2019 | Gdańsk
#artzin #magazyny_o _sztuce #DIY #archiwum #dokumentacja#performance #wystawa #spotkania #warsztaty #filmy
Nakład własny #2 to druga edycja wydarzenia organizowanego przez Fundację Kultury Wizualnej Chmura, którego celem jest popularyzacja niezależnego artystycznego rynku wydawniczego oraz metod jego archiwizowania i bezpłatnego upowszechniania.
W ramach drugiej odsłony skupimy się na prezentacji magazynów artystycznych powstałych po 1989 roku, które publikowane były przez instytucje kultury bądź zostały wydane przy finansowym wsparciu publicznym. Zajmiemy się także kwestią dokumentowania i archiwizacji działań performatywnych. Podobnie jak w pierwszej odsłonie, poza wystawą zaplanowane zostały liczne działania, skierowane do badaczy, artystów, jak i do wszystkich zainteresowanych sztuką współczesną.
Organizacja: Fundacja Kultury Wizualnej CHMURA
Lokalizacje: Studio Luks Sfera + Galeria UL (warsztaty)
Studio Luks Sfera, ul. Elektryków 132B, Gdańsk (dawne tereny Stoczni Gdańskiej)
Galeria UL, ul. Św. Barbary 3, Gdańsk
Na warsztaty obowiązują zapisy (fundacjachmura@gmail.com); o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń
PROGRAM
4 października 2019 | piątek | godz. 18.00 | WERNISAŻ | Nakład własny #2
„Arteon”, „Art Newsletter Sopot”, „Aspiracje”, „Exit”, „Format”, „Magazyn Sztuki”, „Mare Articum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Obieg”, „Orońsko”, „Panoptikum”, „Pokaz”, „Projekt”, „Raster” i inne
Kuratorki: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka
5 października 2019 | sobota | godz. 16.00–18.00 | DEBATA | Archiwum a kierunek performatywny
Debata poświęcona zagadnieniom dokumentacji, re-prezentacji i redystrybucji sztuki performance.
„Sztuka performance istnieje jednocześnie w teraźniejszości i przeszłości, odchodzi i pozostaje; jej tendencji do zniknięcia i dematerializacji przeciwstawia się jej zdolność do pozostawania, zaznaczania się i zostawiania innego rodzaju śladów. Sztuka performance na różne sposoby manifestuje się globalnie w dokumentacyjnych, archiwalnych i dyskursywnych re-prezentacjach. Performance odciska się w pamięci swych widzów, w ich świadectwach, w materialnych przedmiotach i przestrzeniach, w różnych formach «tekstu»: wciąż na nowo ulega rozplenianiu”.
Adrien Heathfield
Na temat form i formatów „życia po życiu” performansu debatować będą:
Jacek Niegoda: artysta wizualny tworzący w obszarach nowych mediów, wideo i performansu; w latach 90. współtwórca głośnego projektu C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej).
Waldemar Tatarczuk: artysta sztuki performance, założyciel Ośrodka Sztuki Performance przy lubelskim Centrum Kultury. Obecnie dyrektor Galerii Labirynt w Lublinie.
Barbara Świąder-Puchowska: teatrolożka i publicystka; wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w historii najnowszej trójmiejskiej sceny teatralnej.
Joanna Zielińska: kuratorka i badaczka współczesnego performansu. Od 2015 roku jest szefową Działu Sztuk Performatywnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Moderacja: Dorota Walentynowicz: artystka wizualna i kuratorka; obszar jej artystycznych i teoretycznych zainteresowań dotyczy styku fotografii, nowych mediów i sztuk performatywnych oraz relacji przedmiotu i podmiotu fotograficznej reprezentacji.
5–6 października 2019 | sobota – niedziela | 11.00–15.00 | WARSZTATY | Galeria UL |
Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego
Tytułowe nienasycenie jest powszechnie znanym zjawiskiem społecznym i ekonomicznym. Dotyczy sprawowania władzy czy to nad drugim człowiekiem, czy nad naturą.Charakteryzujehomo sapiens, który postanowił za wszelką cenę czynić świat sobie poddanym. I doprowadził do katastrofy…Płonące lasy Amazonii, Syberii, Wysp Kanaryjskich, niespotykane ulewy i powodzie w Indiach,Pakistanie czy Nepalu, kolejne huraganowe Harvey’e, Irmy czy zaskakujące europejskie upały to tylko czubek góry lodowej, którego zaraz i tak nie będzie, bo zostanie roztopiony i zalany morzem plastiku, w efekcie czego w niedalekiej przyszłości zalany zostanie także Gdańsk.To bolesna prawda o naszej bezmyślności i nieprzemyślanych wyborach. Tworzymy hierarchiczną strukturę społeczną, zawierzając często swój los nieodpowiedzialnym politykom czy biznesmenom, którzy kochają manipulować, by realizować swoje doraźne interesy i dopisywać zera na kontach bankowych. Wcale nie chcą sprzątać naszych podwórek. Zabierzmy się więc za nie sami.
W ramach dwudniowych warsztatów zapraszam wszystkich do wyrażenia niezgody na przedstawiony powyżej stan rzeczy. Spróbujmy skomentować marną kondycję świata za pomocą wizualnego kolażu. Niech powstaną wściekłe tyrady słowne, plakaty polityczne i komiksy, które umieścimy wspólnie w jednej publikacji – zinie.
Spotkanie ma nawiązywać do Kolażu oburzenia, powstałego w 1967 roku na Uniwersytecie Nowojorskim w ramach Angry Arts Week, kiedy to ponad 500 artystów i artystek zamanifestowało swoje antywojenne zapatrywania.
Dajmy upust własnym poglądom!
Prowadzenie: Ania Witkowska: artystka wizualna, graficzka, okazjonalnie kuratorka, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie (Pracownia Opakowań), wcześniej współprowadziła Pracownię Książki Artystycznej oraz Publikacji Multimedialnych. Od 2019 roku pracuje również na studiach niestacjonarnych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Pracownia Projektowania Otwartego i dla Kultury). W 2018 uzyskała tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku.
Program warsztatów i art zin włączają się w obchody Roku Antyfaszystowskiego, który jest ogólnopolską inicjatywą koalicji instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, kolektywów oraz artystów, artystek, aktywistów i aktywistek.
6 października 2019 | niedziela | 16.00 | kuratorskie oprowadzanie po wystawie
11 października 2019 | piątek | 18.30–20.00 | WYKŁAD | POKAZ WIDEO | Trójmiejski performance lat 90. XX wobec transformacji ustrojowej
W trakcie wystąpienia przyjrzymy się wątkom transformacji ustrojowej – ekonomicznej, politycznej oraz kulturowej – wwybranych realizacjach trójmiejskiej sceny sztuki performance lat 90. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób artyści podejmowali aktualne wówczas wątki społeczno-polityczne, i jak ustosunkowywali się do kwestii budowania nowej narodowej narracji oraz konstruowania nowego rodzaju pamięci zbiorowej. Spojrzymy również na trójmiejski performans okresu transformacji ustrojowej w kontekście kierunków rozwoju oraz specyfiki sztuki performance w krajach postsocjalistycznych.
Wstęp: Monika Popow: doktor nauk społecznych, filolożka, animatorka kultury. Zajmuje się krytycznymi teoriami w kulturze i sztuce, w tym teorią postkolonialną, animacją społeczną oraz procesami kształtowania tożsamości. Autorka książek Idealna. Od poradnika do dialogu(wspólnie z Iwoną Zając, Gdańska Galeria Miejska, 2012),Kategoria narodu w dyskursie edukacyjnym. Analiza procesów konstruowania tożsamości w podręcznikach szkolnych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015)
Dokumenty wideo:
JacekNiegoda, Kontestator, 1995–2005, 5’18”
PiotrWyrzykowski, NATO Now! Safe Poland or Poland at All, 1994, 23’44”
PiotrWyrzykowski, Przysięga prezydenta, 1995, 19’00”
C.U.K.T., Technokracja, 1995, 7’31”
C.U.K.T., Wiktoria Cukt, 2001, 27’54”
12 października 2019 | sobota
14.00–16.00 | SPOTKANIE | Wydawanie pierwszych czasopism o sztuce po 1989 roku w Polsce
Grzegorz Borkowski: kurator i krytyk sztuki, redaktor naczelny pisma „Obieg” w latach 1993–2015; kurator wystaw w CSW Zamek Ujazdowski i innych ośrodkach sztuki.
Łukasz Gorczyca: historyk sztuki, współtwórca (wraz z Michałem Kaczyńskim) magazynu artystycznego „Raster” (1995–2003), a następnie galerii o tej samej nazwie (od 2001). Aktywny również jako krytyk sztuki, wykładowca i kurator.
Bogna Świątkowska: pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 Tygodni”.
Moderacja: Agnieszka Kozłowska: producentka i koordynatorka wydarzeń związanych z czasopismami kulturalnymi i animacją artystyczną. W latach 2005–2018 redaktorka serwisu witryna.czasopism.pl i wchodzącego w jego obręb Katalogu Czasopism, wydawanego przez Fundacją Otwarty Kod Kultury, którą współzarządzała. W latach 2012–2014 ekspertka w konkursach dotacyjnych dla czasopism kulturalnych MKiDN, a w okresie 2014–2106 członkini Koalicji na Rzecz Czasopism Literacko-Artystycznych, powołanej w związku z nieustającymi kontrowersjami grantodawczymi.
− 16.00–17.00 | POCZĘSTUNEK | Kolektyw Samo Dobro
Kolektyw Samo Dobro powstał w 2013 roku w Gdańsku. Judyta Hall wraz z Maciejką Pobidyńską stworzyły „Spóźnione śniadanie” – inicjatywę promującą pyszne i zdrowe wegetariańskie jedzenie. Pomysł powstał z zamiłowania do gotowania i z rozczarowania niewielką liczbą punktów zajmujących się serwowaniem jedzenia wolnego od okrucieństwa. Pasją Judyty od zawsze były podróże i dobre jedzenie, postanowiła je połączyć i przekazywać dalej wiedzę o gotowaniu.
− 17.00–19.00 | SPOTKANIE | Krytyka artystyczna na łamach pism artystycznych
Aneta Szyłak: kuratorka, teoretyczka sztuki i autorka licznych publikacji, a obecnie pełnomocniczka i autorka koncepcji NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Dorota Monkiewicz: historyczka sztuki, krytyczka i kuratorka. Autorka wielu publikacji o polskiej i międzynarodowej sztuce współczesnej. W latach 2011–2016 była dyrektorką Muzeum Współczesnego we Wrocławiu. Jako kuratorka zajmowała się sztuką konceptualną, feministyczną i krytyczną.Od 2017 roku jest związana z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy w 2017 roku.
Magdalena Ujma: krytyczka sztuki, kuratorka wystaw i projektów z zakresu sztuki współczesnej. Prowadziła Galerię NN w Lublinie, pracowała w redakcji Kwartalnika Literackiego „Kresy”, a następnie w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. Obecnie kieruje Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece. W obrębie jej zainteresowań leży polska kultura wizualna drugiej połowy XX i XXI wieku, a także język komentowania sztuki i kwestie dotyczące styczności tego, co wizualne z tym, co tekstowe.
Moderacja: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka
Aleksandra Grzonkowska: historyczka sztuki, kuratorka oraz prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura. Doktorantka historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim.
Anna Ratajczak-Krajka: historyczka sztuki, kuratorka, producentka artystyczna, animatorka kultury. Wiceprezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura. Obecnie adiunktka w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku.
− 20.00 | FILM | Jaskinia zapomnianych snów, reż. Werner Herzog
Wstęp: Karolina Staszkiewicz: wieloletnia animatorka kultury trójmiejskiej, koordynatorka festiwali muzycznych i filmowych. Niezależne animowanie kultury porzuciła na rzecz „badań socjologicznych w strukturach korporacyjnych” i do dziś jako partner biznesowy współpracuje z sektorem samorządowym i NGO. Od 2011 roku związana z CSR-em, ekonomią społeczną oraz marketingiem i reklamą w spółce skarbu państwa.
13 października 2019 | niedziela
− 12.00–16.00 | ART ZINE SWAP| wymianka zinowa
Budujesz kolekcję zinów? szukasz ciekawych wydawnictw? Masz dodatkowe egzemplarze, które chcesz wymienić na inne, liczysz na twórczą wymianę myśli, inspiracji i artefaktów – przyjdź na nieformalne spotkanie twórców i kolekcjonerów druków artystycznych i art zinów! Wymianka ma charakter otwarty.
− 16.00–17.00 | SPOTKANIE Z AUTORAMI ART ZINA „Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego”, powstałego w trakcie warsztatów
− 17.00–19.00 | SPOTKANIE | Projektowanie i wydawanie magazynów i książek artystycznych dzisiaj
Jan Rosiek: grafik projektant, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się grafiką edytorską i komunikacją wizualną. Stale współpracuje z gdańskimi ośrodkami kultury (m.in. CSW Łaźnia i Muzeum Gdańska). Jego projekt książki Body ArtOlgi Kubińskiej otrzymał wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie na najpiękniejszą książkę roku. W wolnych chwilach zajmuje się ilustracją w autorskim cyklu zatytułowanym „Bezmiar”.
Mimi Wasilewska: projektantka książek. Zajmuje się tworzeniem okładek, layoutów oraz składem publikacji. Obecnie współpracuje z wydawnictwami Afera, Książkowe Klimaty oraz Państwowym Instytutem Wydawniczym.
Katarzyna Michałkiewicz-Hansen (Pani Hansen): ilustratorka, graficzka, projektantka okładek książkowych. Na stałe związana z wrocławskim Wydawnictwem Afera. Współpracuje i działa artystycznie w stowarzyszeniu Halo Kultura promującym szeroko pojętą kulturę w jej rodzinnej Gdyni. Realizuje projekty malarskie, fotograficzne i wideo, prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych.Razem z Mimi Wasilewską (Kitsune Mimi Wasilewska) tworzą team graficzno-typograficzny „Mimi + Pani Hansen”, który swoją energię skupia na projektowaniu książek.
Ania Witkowska: artystka sztuk wizualnych, graficzka i projektantka, absolwentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorką projektów książek i katalogów artystycznych wydawanych m.in. przez Gdańską Galerię Miejską, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Państwową Galerię Sztuki w Sopocie, Biuro Wystaw Artystycznych we Wrocławiu. Zaprojektowała okładki do płyt MAPY, Arszyna, Emitera, Mikołaja Trzaski, Adama Witkowskiego, Trupy Trupa, Rimbaud, Voice Electronic Duo, Radia Symulator. W 2017 opracowała identyfikację nowo powołanego NOMUS – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie współprowadzi Pracownię Opakowań.
Moderacja: Artur Rogoś: Od niemal dwudziestu lat zawodowo związany z branżą wydawniczą. Współwłaściciel wydawnictwa Części Proste. Koordynator projektów wydawniczych w Europejskim Centrum Solidarności. Współpracownik wydawnictwa Adamada. Wcześniej związany z oficynami słowo/obraz terytoria, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Tower Press, krótko z „Gazetą Wyborczą”. Na Uniwersytecie Gdańskim prowadził zajęcia z edytorstwa multimedialnego w Instytucie Filologii Polskiej i warsztaty dla tłumaczy na podyplomowym Studium Translatorycznym.
Dział redakcyjny:
Aleksandra Grzonkowska
Anna Ratajczak-Krajka
Redakcja językowa i korekta:
Maksymilian Wroniszewski
Tłumaczenia:
Marzena B. Guzowska
Dział ilustracyjny:
Dolne Miasto Pany
Identyfikacja wizualna:
Weronika Lipniewska
Projekt wystawy:
Florian Tuercke
Realizacja:
Bartosz Cybowski | Czapla Dekor
Dział dokumentacji:
Alina Żemojdzin
Vasilis Flouris
Krzysztof Chaos Olechnowicz
Florian Tuercke
Promocja:
Katarzyna Smoła
Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska
Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego