NAKŁAD WŁASNY #2

NAKŁAD WŁASNY #2 | 4–13 października 2019 | Gdańsk

#artzin #magazyny_o _sztuce #DIY #archiwum #dokumentacja#performance #wystawa #spotkania #warsztaty #filmy

Nakład własny #2 to druga edycja wydarzenia organizowanego przez Fundację Kultury Wizualnej Chmura, którego celem jest popularyzacja niezależnego artystycznego rynku wydawniczego oraz metod jego archiwizowania i bezpłatnego upowszechniania.

W ramach drugiej odsłony skupimy się na prezentacji magazynów artystycznych powstałych po 1989 roku, które publikowane były przez instytucje kultury bądź zostały wydane przy finansowym wsparciu publicznym. Zajmiemy się także kwestią dokumentowania i archiwizacji działań performatywnych. Podobnie jak w pierwszej odsłonie, poza wystawą zaplanowane zostały liczne działania, skierowane do badaczy, artystów, jak i do wszystkich zainteresowanych sztuką współczesną.

Organizacja: Fundacja Kultury Wizualnej CHMURA

Lokalizacje: Studio Luks Sfera + Galeria UL (warsztaty)

Studio Luks Sfera, ul. Elektryków 132B, Gdańsk (dawne tereny Stoczni Gdańskiej)

Galeria UL, ul. Św. Barbary 3, Gdańsk

Na warsztaty obowiązują zapisy (fundacjachmura@gmail.com); o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń

PROGRAM

4 października 2019 | piątek | godz. 18.00 | WERNISAŻ | Nakład własny #2

Arteon”, „Art Newsletter Sopot”, „Aspiracje”, „Exit”, „Format”, „Magazyn Sztuki”, „Mare Articum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Obieg”, „Orońsko”, „Panoptikum”, „Pokaz”, „Projekt”, „Raster” i inne

Kuratorki: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka

5 października 2019 | sobota | godz. 16.00–18.00 | DEBATA | Archiwum a kierunek performatywny

Debata poświęcona zagadnieniom dokumentacji, re-prezentacji i redystrybucji sztuki performance.

Sztuka performance istnieje jednocześnie w teraźniejszości i przeszłości, odchodzi i pozostaje; jej tendencji do zniknięcia i dematerializacji przeciwstawia się jej zdolność do pozostawania, zaznaczania się i zostawiania innego rodzaju śladów. Sztuka performance na różne sposoby manifestuje się globalnie w dokumentacyjnych, archiwalnych i dyskursywnych re-prezentacjach. Performance odciska się w pamięci swych widzów, w ich świadectwach, w materialnych przedmiotach i przestrzeniach, w różnych formach «tekstu»: wciąż na nowo ulega rozplenianiu”.

Adrien Heathfield

Na temat form i formatów „życia po życiu” performansu debatować będą:

Jacek Niegodaartysta wizualny tworzący w obszarach nowych mediów, wideo i performansu; w latach 90. współtwórca głośnego projektu C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej).

Waldemar Tatarczukartysta sztuki performance, założyciel Ośrodka Sztuki Performance przy lubelskim Centrum Kultury. Obecnie dyrektor Galerii Labirynt w Lublinie.

Barbara Świąder-Puchowskateatrolożka i publicystka; wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalizuje się w historii najnowszej trójmiejskiej sceny teatralnej.

Joanna Zielińskakuratorka i badaczka współczesnego performansu. Od 2015 roku jest szefową Działu Sztuk Performatywnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Moderacja: Dorota Walentynowiczartystka wizualna i kuratorka; obszar jej artystycznych i teoretycznych zainteresowań dotyczy styku fotografii, nowych mediów i sztuk performatywnych oraz relacji przedmiotu i podmiotu fotograficznej reprezentacji.

5–6 października 2019 | sobota – niedziela | 11.00–15.00 | WARSZTATY | Galeria UL |

Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego

Tytułowe nienasycenie jest powszechnie znanym zjawiskiem społecznym i ekonomicznym. Dotyczy sprawowania władzy czy to nad drugim człowiekiem, czy nad naturą.Charakteryzujehomo sapiens, który postanowił za wszelką cenę czynić świat sobie poddanym. I doprowadził do katastrofyPłonące lasy Amazonii, Syberii, Wysp Kanaryjskich, niespotykane ulewy i powodzie w Indiach,Pakistanie czy Nepalu, kolejne huraganowe Harvey’e, Irmy czy zaskakujące europejskie upały to tylko czubek góry lodowej, którego zaraz i tak nie będzie, bo zostanie roztopiony i zalany morzem plastiku, w efekcie czego w niedalekiej przyszłości zalany zostanie także Gdańsk.To bolesna prawda o naszej bezmyślności i nieprzemyślanych wyborach. Tworzymy hierarchiczną strukturę społeczną, zawierzając często swój los nieodpowiedzialnym politykom czy biznesmenom, którzy kochają manipulować, by realizować swoje doraźne interesy i dopisywać zera na kontach bankowych. Wcale nie chcą sprzątać naszych podwórek. Zabierzmy się więc za nie sami.

W ramach dwudniowych warsztatów zapraszam wszystkich do wyrażenia niezgody na przedstawiony powyżej stan rzeczy. Spróbujmy skomentować marną kondycję świata za pomocą wizualnego kolażu. Niech powstaną wściekłe tyrady słowne, plakaty polityczne i komiksy, które umieścimy wspólnie w jednej publikacji – zinie.

Spotkanie ma nawiązywać do Kolażu oburzenia, powstałego w 1967 roku na Uniwersytecie Nowojorskim w ramach Angry Arts Week, kiedy to ponad 500 artystów i artystek zamanifestowało swoje antywojenne zapatrywania.

Dajmy upust własnym poglądom!

Prowadzenie: Ania Witkowskaartystka wizualna, graficzka, okazjonalnie kuratorka, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie (Pracownia Opakowań), wcześniej współprowadziła Pracownię Książki Artystycznej oraz Publikacji Multimedialnych. Od 2019 roku pracuje również na studiach niestacjonarnych w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (Pracownia Projektowania Otwartego i dla Kultury). W 2018 uzyskała tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku.

Program warsztatów i art zin włączają się w obchody Roku Antyfaszystowskiego, który jest ogólnopolską inicjatywą koalicji instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, kolektywów oraz artystów, artystek, aktywistów i aktywistek.

6 października 2019 | niedziela | 16.00 | kuratorskie oprowadzanie po wystawie

11 października 2019 | piątek | 18.30–20.00 | WYKŁAD | POKAZ WIDEO | Trójmiejski performance lat 90. XX wobec transformacji ustrojowej

W trakcie wystąpienia przyjrzymy się wątkom transformacji ustrojowej – ekonomicznej, politycznej oraz kulturowej – wwybranych realizacjach trójmiejskiej sceny sztuki performance lat 90. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób artyści podejmowali aktualne wówczas wątki społeczno-polityczne, i jak ustosunkowywali się do kwestii budowania nowej narodowej narracji oraz konstruowania nowego rodzaju pamięci zbiorowej. Spojrzymy również na trójmiejski performans okresu transformacji ustrojowej w kontekście kierunków rozwoju oraz specyfiki sztuki performance w krajach postsocjalistycznych.

Wstęp: Monika Popowdoktor nauk społecznych, filolożka, animatorka kultury. Zajmuje się krytycznymi teoriami w kulturze i sztuce, w tym teorią postkolonialną, animacją społeczną oraz procesami kształtowania tożsamości. Autorka książek Idealna. Od poradnika do dialogu(wspólnie z Iwoną Zając, Gdańska Galeria Miejska, 2012),Kategoria narodu w dyskursie edukacyjnym. Analiza procesów konstruowania tożsamości w podręcznikach szkolnych(Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015)

Dokumenty wideo:

JacekNiegoda, Kontestator, 1995–2005, 5’18”

PiotrWyrzykowskiNATO Now! Safe Poland or Poland at All, 1994, 23’44”

PiotrWyrzykowski, Przysięga prezydenta, 1995, 19’00”

C.U.K.T.Technokracja, 1995, 7’31”

C.U.K.T.Wiktoria Cukt, 2001, 27’54”

12 października 2019 | sobota

14.00–16.00 | SPOTKANIE | Wydawanie pierwszych czasopism o sztuce po 1989 roku w Polsce

Grzegorz Borkowskikurator i krytyk sztuki, redaktor naczelny pisma „Obieg” w latach 1993–2015; kurator wystaw w CSW Zamek Ujazdowski i innych ośrodkach sztuki.

Łukasz Gorczycahistoryk sztuki, współtwórca (wraz z Michałem Kaczyńskim) magazynu artystycznego „Raster” (1995–2003), a następnie galerii o tej samej nazwie (od 2001). Aktywny również jako krytyk sztuki, wykładowca i kurator.

Bogna Świątkowskapomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, a także konkursów adresowanych do architektów i projektantów młodego pokolenia. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 Tygodni”.

Moderacja: Agnieszka Kozłowskaproducentka i koordynatorka wydarzeń związanych z czasopismami kulturalnymi i animacją artystyczną. W latach 2005–2018 redaktorka serwisu witryna.czasopism.pl i wchodzącego w jego obręb Katalogu Czasopism, wydawanego przez Fundacją Otwarty Kod Kultury, którą współzarządzała. W latach 2012–2014 ekspertka w konkursach dotacyjnych dla czasopism kulturalnych MKiDN, a w okresie 2014–2106 członkini Koalicji na Rzecz Czasopism Literacko-Artystycznych, powołanej w związku z nieustającymi kontrowersjami grantodawczymi.

16.00–17.00 | POCZĘSTUNEK | Kolektyw Samo Dobro

Kolektyw Samo Dobro powstał w 2013 roku w Gdańsku. Judyta Hall wraz z Maciejką Pobidyńską stworzyły „Spóźnione śniadanie” – inicjatywę promującą pyszne i zdrowe wegetariańskie jedzenie. Pomysł powstał z zamiłowania do gotowania i z rozczarowania niewielką liczbą punktów zajmujących się serwowaniem jedzenia wolnego od okrucieństwa. Pasją Judyty od zawsze były podróże i dobre jedzenie, postanowiła je połączyć i przekazywać dalej wiedzę o gotowaniu.

− 17.00–19.00 | SPOTKANIE | Krytyka artystyczna na łamach pism artystycznych

Aneta Szyłakkuratorka, teoretyczka sztuki i autorka licznych publikacji, a obecnie pełnomocniczka i autorka koncepcji NOMUS – Nowego Muzeum Sztuki, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Dorota Monkiewiczhistoryczka sztuki, krytyczka i kuratorka. Autorka wielu publikacji o polskiej i międzynarodowej sztuce współczesnej. W latach 2011–2016 była dyrektorką Muzeum Współczesnego we Wrocławiu. Jako kuratorka zajmowała się sztuką konceptualną, feministyczną i krytyczną.Od 2017 roku jest związana z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Laureatka Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy w 2017 roku.

Magdalena Ujmakrytyczka sztuki, kuratorka wystaw i projektów z zakresu sztuki współczesnej. Prowadziła Galerię NN w Lublinie, pracowała w redakcji Kwartalnika Literackiego „Kresy”, a następnie w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie. Obecnie kieruje Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece. W obrębie jej zainteresowań leży polska kultura wizualna drugiej połowy XX i XXI wieku, a także język komentowania sztuki i kwestie dotyczące styczności tego, co wizualne z tym, co tekstowe.

Moderacja: Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka

Aleksandra Grzonkowskahistoryczka sztuki, kuratorka oraz prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura. Doktorantka historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim.

Anna Ratajczak-Krajkahistoryczka sztuki, kuratorka, producentka artystyczna, animatorka kultury. Wiceprezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura. Obecnie adiunktka w Oddziale Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku.

20.00 | FILM | Jaskinia zapomnianych snów, reż. Werner Herzog

Wstęp: Karolina Staszkiewicz: wieloletnia animatorka kultury trójmiejskiej, koordynatorka festiwali muzycznych i filmowych. Niezależne animowanie kultury porzuciła na rzecz „badań socjologicznych w strukturach korporacyjnych” i do dziś jako partner biznesowy współpracuje z sektorem samorządowym i NGO. Od 2011 roku związana z CSR-em, ekonomią społeczną oraz marketingiem i reklamą w spółce skarbu państwa.

13 października 2019 | niedziela

12.00–16.00 | ART ZINE SWAP| wymianka zinowa

Budujesz kolekcję zinów? szukasz ciekawych wydawnictw? Masz dodatkowe egzemplarze, które chcesz wymienić na inne, liczysz na twórczą wymianę myśli, inspiracji i artefaktów – przyjdź na nieformalne spotkanie twórców i kolekcjonerów druków artystycznych i art zinów! Wymianka ma charakter otwarty.

16.00–17.00 | SPOTKANIE Z AUTORAMI ART ZINA „Nienasycenie. Kilka kolaży o pielęgnacji ego”, powstałego w trakcie warsztatów

17.00–19.00 | SPOTKANIE | Projektowanie i wydawanie magazynów i książek artystycznych dzisiaj

Jan Rosiek: grafik projektant, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się grafiką edytorską i komunikacją wizualną. Stale współpracuje z gdańskimi ośrodkami kultury (m.in. CSW Łaźnia i Muzeum Gdańska). Jego projekt książki Body ArtOlgi Kubińskiej otrzymał wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie na najpiękniejszą książkę roku. W wolnych chwilach zajmuje się ilustracją w autorskim cyklu zatytułowanym „Bezmiar”.

Mimi Wasilewskaprojektantka książek. Zajmuje się tworzeniem okładek, layoutów oraz składem publikacji. Obecnie współpracuje z wydawnictwami Afera, Książkowe Klimaty oraz Państwowym Instytutem Wydawniczym.

Katarzyna Michałkiewicz-Hansen (Pani Hansen)ilustratorka, graficzka, projektantka okładek książkowych. Na stałe związana z wrocławskim Wydawnictwem Afera. Współpracuje i działa artystycznie w stowarzyszeniu Halo Kultura promującym szeroko pojętą kulturę w jej rodzinnej Gdyni. Realizuje projekty malarskie, fotograficzne i wideo, prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych.Razem z Mimi Wasilewską (Kitsune Mimi Wasilewska) tworzą team graficzno-typograficzny „Mimi + Pani Hansen”, który swoją energię skupia na projektowaniu książek.

Ania Witkowskaartystka sztuk wizualnych, graficzka i projektantka, absolwentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest autorką projektów książek i katalogów artystycznych wydawanych m.in. przez Gdańską Galerię Miejską, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Państwową Galerię Sztuki w Sopocie, Biuro Wystaw Artystycznych we Wrocławiu. Zaprojektowała okładki do płyt MAPY, Arszyna, Emitera, Mikołaja Trzaski, Adama Witkowskiego, Trupy Trupa, Rimbaud, Voice Electronic Duo, Radia Symulator. W 2017 opracowała identyfikację nowo powołanego NOMUS – Muzeum Sztuki Nowoczesnej, oddziału Muzeum Narodowego w Gdańsku. Wykłada w Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie współprowadzi Pracownię Opakowań.

Moderacja: Artur RogośOd niemal dwudziestu lat zawodowo związany z branżą wydawniczą. Współwłaściciel wydawnictwa Części Proste. Koordynator projektów wydawniczych w Europejskim Centrum Solidarności. Współpracownik wydawnictwa Adamada. Wcześniej związany z oficynami słowo/obraz terytoria, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Tower Press, krótko z „Gazetą Wyborczą”. Na Uniwersytecie Gdańskim prowadził zajęcia z edytorstwa multimedialnego w Instytucie Filologii Polskiej i warsztaty dla tłumaczy na podyplomowym Studium Translatorycznym.

Dział redakcyjny:

Aleksandra Grzonkowska

Anna Ratajczak-Krajka

Redakcja językowa i korekta:

Maksymilian Wroniszewski

Tłumaczenia:

Marzena B. Guzowska

Dział ilustracyjny:

Dolne Miasto Pany

Identyfikacja wizualna:

Weronika Lipniewska

Projekt wystawy:

Florian Tuercke

Realizacja:

Bartosz Cybowski | Czapla Dekor

Dział dokumentacji:

Alina Żemojdzin

Vasilis Flouris

Krzysztof Chaos Olechnowicz

Florian Tuercke

Promocja:

Katarzyna Smoła

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego