Nakład własny #2 | wystawa

Lata 90., obserwowane z perspektywy mniej więcej ćwierćwiecza, stają się obecnie przedmiotem badań i refleksji na temat wyjątkowości czasu przełomu. Nazywane są bez-czasem, mitycznym okresem transformacji, epoką istotnych narracji sztuki krytycznej i znaczących konfrontacji z nową rzeczywistością ustrojową i obyczajową. Jawią się jako moment zwrotny, który nadał nowy bieg zarówno działaniom artystycznym, jak i myśleniu i pisaniu o sztuce.

Wystawa “Nakład własny #2” prezentuje wybór magazynów o sztuce, wydawanych pomiędzy 1989 a 2004 rokiem. Większość z nich była publikowana przez państwowe instytucje kultury, niektóre przez wydawnictwa prywatne, kilka zaś było niezależnymi inicjatywami, skupiającymi uwagę na teorii i krytyce sztuki.

Niezależność i otwartość na nowe idee artystyczne w połączeniu z uzależnieniem od instytucji i środków publicznych dają paradoksalny obraz publicystyki artystycznej u zarania postmodernistycznej krytyki sztuki w Polsce.
Zaprezentowane na wystawie periodyki to tylko fragment reprezentujący bujny artystyczny rynek wydawniczy okresu polskiej transformacji. Na ich łamach pojawiały się pierwsze próby formułowania i definiowania postulatów sztuki postmodernistycznej, kształtujące nowe formy pisania o sztuce krytycznej, feministycznej, zaangażowanej. Publikowane w nich były kluczowe dla epoki – a nieznane dotąd w Polsce – teksty kultury autorstwa wybitnych humanistów, krytyków i teoretyków sztuki. Magazyny stały się tubami nowych idei i konceptów intelektualnych.

Na wystawie w stoczniowej Luks Sferze zaprezentowany został wybór czasopism o sztuce, które powstały po 1989 roku w Polsce: „Arteon”, „Art Newsletter Sopot”, „Aspiracje”, „Exit”, „Format”, „Magazyn Sztuki”, „Mare Articum”, „Notes na 6 Tygodni”, „Obieg”, „Orońsko”, „Panoptikum”, „Pokaz”, „Projekt”, „Raster” i inne.

Kuratorki wystawy | Aleksandra Grzonkowska, Anna Ratajczak-Krajka
Identyfikacja graficzna | Weronika Lipniewska
Projekt wystawy | Florian Tuercke
Realizacja | Bartosz Cybowski | Czapla Dekor