Spotkanie | Trójmiejski performance lat 90. XX wobec transformacji ustrojowej

11 października 2019 | Luks Sfera

W trakcie spotkania z Piotrem Wyrzykowskim przyjrzeliśmy się wątkom transformacji ustrojowej – ekonomicznej, politycznej oraz kulturowej – w wybranych realizacjach trójmiejskiej sceny sztuki performance lat 90. Spotkanie było próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób artyści podejmowali aktualne wówczas wątki społeczno-polityczne i jak ustosunkowywali się do kwestii budowania nowej narodowej narracji oraz konstruowania nowego rodzaju pamięci zbiorowej.

Piotr Wyrzykowski – artysta sztuk wizualnych, performer, scenograf filmowy. Wyrzykowski to twórca eksperymentalnych aplikacji mobilnych, wideo, multimedialnych performansów, fotografii, projektów internetowych, instalacji interaktywnych, projekcji w przestrzeni publicznej. W latach 90. aktywnie uczestniczył w gdańskim środowisku artystycznym, angażując się w działania współtworzące Nową Szkołę Gdańską. Był członkiem Stowarzyszenia Aktywności Społecznej prowadzącego galerię C-14, współtworzył Fundację Otwarte Atelier (aktualnie CSW Łaźnia), był wiceprezesem Fundacji Wyspa Progress, współzałożycielem (1995) i dyrektorem artystycznej grupy C.U.K.T. (Centralny Urząd Kultury Technicznej) prekursorsko wykorzystującej Internet do działań artystycznych.

Prowadzenie:
Monika Popow: doktor nauk społecznych, filolożka, animatorka kultury. Zajmuje się krytycznymi teoriami w kulturze i sztuce, w tym teorią postkolonialną, animacją społeczną oraz procesami kształtowania tożsamości. Autorka książek Idealna. Od poradnika do dialogu (wspólnie z Iwoną Zając, Gdańska Galeria Miejska, 2012), Kategoria narodu w dyskursie edukacyjnym. Analiza procesów konstruowania tożsamości w podręcznikach szkolnych (Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015)

Dokumenty wideo:
Jacek Niegoda, Kontestator, 1995–2005, 5’18”
Piotr Wyrzykowski, NATO Now! Safe Poland or Poland at All, 1994, 23’44”
Piotr Wyrzykowski, Przysięga prezydenta, 1995, 19’00”
C.U.K.T., Technokracja, 1995, 7’31”
C.U.K.T., Wiktoria Cukt, 2001, 27’54”