Agnieszka Wołodźko

Fundacja Chmura · Agnieszka Wołodźko, Rozmowy o sztuce

Agnieszka Wołodźko – transkrypcja rozmowy

 

Urodzona w 1961 r. w Gdańsku. W latach 1980-86 studia na Wydziale Malarstwa i Grafiki w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Pracuje jako artystka (zajmuje się malarstwem, fotografią, instalacją, pracami dźwiękowymi, akcjami, realizacją warsztatów artystycznych dla różnych grup społecznych i tworzeniem idei), kuratorka i autorka tekstów o sztuce, architekturze i urbanistyce współczesnej, problemach współczesnego miasta.

Wystawy indywidualne:
1998 Klub Mózg, Bydgoszcz 
1997 Widzieć, Galeria Wyspa, Gdańsk 
1996 Moja/Twoja Krew, Uniwersytet Gdański 
1995 Gallery Bohema, Kłajpeda
1994 Aktywny grunt (z Magret Dannenfeld), Galeria Wyspa, Gdańsk  
1994 Suchen, Evangelische Akademie, Loccum 
1992 Jałowy Ląd, Galeria Wyspa, Gdańsk

Wybrane wystawy grupowe:
2005 Niechciane dziedzictwo. Różne oblicza architektury nowoczesnej w Gdańsku i Sopocie, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
2004 
domowatmosfera, projekt internetowy
European Eyes on Japan, Beppu
Tourist City, Kulturzentrum Schlachthof, Bremen
Przestrzenie publiczne, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
2003
European Eyes on Japan, Palais Thienfeld, Graz
Diaries, Istarbska sabornica, Poreč
European Eyes on Japan, Bunshoukan, Yamagata
European Eyes on Japan, OASIS, Oita
2002
City Transformers, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
2000
Coastline, Reykjavik
1999
Public Relations, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk
1998 Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne
Źródła, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1997
Idean Paikka – Paikan Idea, Cable Factory, Helsinki
1996
Introwersje, Galeria Amfilada, Szczecin
Dźwięk ciszy, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
Signed – Sealed – Sold, Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań
Kolekcja Galerii Wyspa, Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań
1995
Wyspa. Miejsce idei, idea miejsca, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1994
Konzeption PL, Gallery Rolinck, Steinfurt
1993
Lichthaus – Aussenraum – Kunstraum, Lichthaus, Bremen
Sztuka-Miasto-Maszyna, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1992
Open Atelier, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1991
Unga konstnarer fran Gdansk, Stiftelsen Polska Kulturfonden, Stockholm
1988
Arsenał, Hala Gwardii, Warszawa

Rezydencje artystyczne:
2001 HIAP-Helsinki International Artist-in-residence program
2000 Union of Reykjavik Sculptors in Reykjavik (w ramach Culture Capital Program)
1995 Nowy Jork, program rezydencyjny dla artystów fińskich

Projekty kuratorskie
1992
Międzynarodowe Seminarium Projekt Wyspa, Galeria Wyspa, Gdańsk
Performance Yvonne Austen (Wlk. Brytania/Szwajcaria), Galeria Wyspa, Gdańsk
Otwarte Atelier, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1993 Sztuka - Miasto - Maszyna, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1994 Międzynarodowe Warsztaty Multimedialne Projekt Wyspa, Galeria Wyspa, Gdańsk
1995 Muzyka z sąsiedniego pokoju, wystawa fotografii Gintautasa Trimakasa (Litwa), Galeria Wyspa, Gdańsk
1996 Dźwięk Ciszy, wystawa, dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk
1998
Międzynarodowe Warsztaty Artystyczne Źródła, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
Karp już pływa w wannie, warsztaty artystyczne dla dzieci z ubogich rodzin i wystawą, CSW Łaźnia, Gdańsk
1999 Co ukryła walizka?, warsztaty artystyczne dla dzieci z Dolnego Miasta, CSW Łaźnia, Gdańsk
2000
Wymiana autobiografii, warsztaty artystyczne dla dziewcząt z Dolnego Miasta prowadzone przez Kristinę Leko z Chorwacji, CSW Łaźnia, Gdańsk
10/140,warsztaty artystyczne dla chłopców z Dolnego Miasta, prowadzone przez Grzegorza Klamana, CSW Łaźnia, Gdańsk 
Wystawa powarsztatowa programu Rzeźba społeczna, prezentacja filmu Kristiny Leko z Chorwacji Gdańsk, Dolne Miasto, CSW Łaźni, Gdańsk
Szkolne Ławki, warsztaty dla młodzieży autorstwa Lei i Pekki Kantonen (Finlandia), CSW Łaźnia, Gdańsk
Wystawa indywidualna Lei i Pekki Kantonen, CSW Łaźnia, Gdańsk
Matka, performance Lei Kantonen, BWA, Zielona Góra

Intro

Rozmowy o sztuce

Bujność wydarzeń na artystycznej scenie dekady lat 90. w Trójmieście nie doczekała się jeszcze monograficznego opracowania. Zbieranie relacji świadków wydarzeń wpisuje się w nurt historii mówionej i jest ważnym źródłem do prowadzenia rzetelnych badań nad rozwojem i rolą sceny artystycznej. Wierzę, że przeprowadzenie rozmów z wybranymi postaciami jest niezwykle ważne dla zrozumienia atmosfery i charakteru zjawisk, które zachodziły w epoce transformacji.

Koncepcja i rozmowy: Aleksandra Grzonkowska

Transkrypcja (jeśli nie zaznaczono inaczej): Julia Mądry

Postprodukcja: Florian Tuercke

Dźwięk: Project Longboardharp

Programowanie: Łukasz Walaszczyk

 

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego”

 

Joanna Kabala

Fundacja Chmura · Joanna Elżbieta Kabala, Rozmowy o sztuce

 

Joanna Elżbieta Kabala – transkrypcja rozmowy

Dokumentacja wybranych prac w Cyfrowym Archiwum

Joanna Kabala jest artystką, projektantką, tłumaczką z języka angielskiego i niderlandzkiego oraz analityczką. 

Urodziła się w 1965 w Gdańsku. W latach 1984 – 1989 studiowała na Wydziale Malarstwa i Grafiki w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych) w Gdańsku, gdzie uzyskała dyplom w Pracowni Malarstwa i Grafiki prof. Kiejstuta Bereźnickiego. W 1989 roku otrzymała kilkutygodniowe stypendium na Akademii Sztuk Pięknych w St. Petersburgu, w Rosji. W tym samym roku otrzymała półroczne podyplomowe stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1993 – 1994 studiowała w School of Computing Sciences, De Montfort University w Leicester, gdzie uzyskała tytuł magistra informatyki stosowanej, MSc Applied Informatics. To podyplomowe magisterium w zakresie zastosowań informatyki zorganizowane przez De Montfort University Leicester, Politechnikę Gdańską, Fachhochschule Furtwangen i Technische Universiteit Eindhoven odbyło się w ramach Europejskiego programu TEMPUS JEP 4996.

Pomiędzy 1986 i 1996 współpracowała z kilkoma grupami artystycznymi w Gdańsku, m.in. z Yo Als Jetzt, tworząc Poezję Uliczną, czyli Jedność Ikonolingwistyczną, wspólnie z Andrzejem Awsiejem i Maciejem Rucińskim. Kabala była również aktywna w ramach Tranzytoryjnej Formacji TOTART, wypracowując charakterystyczny styl projektowania, znany z plakatów, ulotek i licznych wydawnictw pojedynczych. Współtworzyła totartalne diaporamy i scenografie. Była fundatorką Fundacji Totart i współredagowała wydany przez nią kwartalnik Metafizyka Społeczna. W 1989 roku wykonała scenografię wraz z malarstwem ściennym w formie kompozycji ornamentalnej dla Cafe Anfall w Berlinie Zachodnim, a w kolejnym roku – fryz z przedstawieniami zwierząt.

W latach 1991 – 1992 wspólnie z Andrzejem Awsiejem i Markiem Rogulskim tworzyła i prowadziła Galerię C14~~~ Pracownię, gdzie przygotowała m.in. wystawę indywidualną Dniem i nocą strażnicy czuwają, prezentującą jej malarstwo (olej na płótnie) oraz zeszyty zoologiczne. Ponadto w 1991 roku Kabala wzięła udział w wystawie zbiorowej w Galerii Wyspa, przygotowanej z okazji 5. rocznicy Tranzytoryjnej Formacji Totart, prezentując serię rysunków pt. Lustige Mutanten. Joanna Kabala brała udział w projekcie Otwarte Atelier, którego siedziba mieściła się w budynku dawnej łaźni miejskiej. Obecnie znajduje się tam Centum Sztuki Współczesnej Łaźnia.

Od 1992 roku Kabala zajmuje się projektowaniem komputerowym, dzięki czemu zdobyła bogate doświadczenie w dziedzinie wizualizacji i interakcji. Była autorką licznych grafik i animacji do produkcji telewizyjnych Agencji Filmowej Profilm dla TVP2, m.in. do programu Lalamido. Współtworzyła eksperymentalne filmy komputerowe, jak Pasy i koła. Słońce w pałacu, a także ChRzW – Chałupniczą Rzeczywistość Wirtualną (projekcje w latach 1993-1995: Łódź – Teatr Studyjny; Wrocław – WRO’93; Gdynia – Galeria78; Poznań – Galeria ON; Wrocław – Galeria Entropia; Gdańsk – Żak; Lublin – Galeria KONT; Berlin – Teatr Schaumplatz; Szczecin – Zamek Książąt Pomorskich; Łódź – Pałac Grohmana; Gdańsk – Forty, w ramach akcji NTSC i CUKT).

Na podstawie serii prac pt. Satelity, Kabala przygotowała animowane ilustracje do Haiku Brzóski, które były prezentowane podczas jubileuszu 25. numeru bruLionu w Kinoteatrze Tęcza w Warszawie w 1994.

Współtworzyła Prototyp interaktywnej bazy danych poezji Grupy Poetyckiej, zaprezentowany podczas wrocławskiego festiwalu WRO w 1995 oraz Interaktywną bazę danych projektów artystycznych, jako interaktywny pulpit, którego premiera miała miejsce na wystawie Fantom Galerii Spiż 7 w 1995 roku.

W 1995 roku prowadziła warsztaty na temat używania komputera w pracy twórczej dla studentów Pracowni Intermedialnej PI prowadzonej przez Witosława Czerwonkę. Wystawiała z Pracownią PI m. in. na wystawie Białko w Muzeum Artystów w Łodzi w 1995 roku.

Joanna Kabala od 1996 mieszka w Niderlandach, gdzie jako interaction designer pracowała w Philips Design oraz w laboratoriach Philips Research – NatLab w Eindhoven i w Redhill pod Londynem, uczestnicząc w pionierskim programie badań nad włączeniem sztuk pięknych do procesu projektowania przemysłowego. Oprócz licznych wizualizacji, jednym z rezultatów tych twórczo-badawczych prac jest opatentowana metoda pozyskiwania profili użytkowników systemów komputerowych.

Uczestniczyła w SIGGRAPH 2000, konferencji na temat grafiki komputerowej i technik interaktywnych w Nowym Orleanie. Prezentowała prace i publikowała na konferencjach Generative Art w Mediolanie w 2000 i 2002 roku. Opis rezultatu prac w dziedzinie projektowania generatywnego opublikowała w kwartalniku projektowym „2+3D” (Kraków 2003).

W latach 2002 – 2020 wspólnie z Andrzejem Awsiejem zrealizowała serię projektów artystycznych jako vangdansk, badając zastosowanie technik cyfrowych w tworzeniu obrazów, ilustracji książkowych i filmów komputerowych. Należy wymienić takie jak: In Memoriam New OrleansVanitas Noord-Brabant oraz Współczesny Portret Gdański, który był prezentowany podczas targów sztuki w Eindhoven i w Antwerpii w 2003 roku.

W ostatnich latach produkcje vangdansk, to w większości dokumenty sztuki w formie filmików diaporamicznych, prezentujące kilka aspektów gdańskiej sztuki przełomu lat 80. i 90. Od 2016 emitowane podczas kilku wystaw w Gdańsku, filmiki i informacje o wystawach dostępne są na vimeo.com/vangdansk.

Kabala brała udział w zorganizowanej przez MSN w Warszawie wystawie Nikt nam nie weźmie młodości! (festiwal OPEN’ER w Gdyni, 2015). W 2015 roku prezentowała ilustracje do sztuki teatralnej podczas Dutch Design Week in Drents Dorp w Eindhoven. W 2017 uczestniczyła w wystawie Nowe Sytuacje. Sztuka Trójmiejska lat 80 w Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Przez kilka lat tłumaczyła opisy gier komputerowych z języka niderlandzkiego na polski dla Tibaco Internet Media, obecnie KeyGames Network, w Eindhoven.  Od 2018, równolegle do prac artystycznych jako niezależna konsultantka zajmuje się analizą danych wykorzystywanych w dziedzinie nauczania sztucznej inteligencji.

Laureatka Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2016 roku.

Sławomir Góra

Fundacja Chmura · Sławomir Góra, Rozmowy o sztuce

Sławomir Góra – transkrypcja rozmowy

Urodzony w 1961 roku w Gdańsku. W latach 1985-1990 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku. W 1990 roku uzyskał dyplom w pracowni Prof. Hugona Laseckiego. W latach 2006 – 2017 mieszkał w Londynie i Los Angeles. Obecnie mieszka i pracuje w Gdyni.

Wybrane wystawy – dokumentacja w Cyfrowym Archiwum

17 maja – 10 czerwca 1990 – Sławomir Góra, malarstwo, Galeria Wyspa – D.S. PWSSP, ul. Chlebnicka 13/16

6 – 20 grudnia 1990 – Maciej Sieńkowski, malarstwo, Galeria Wyspa – D.S. PWSSP, ul. Chlebnicka 13/16

11 października 1991 – Miejsca, artyści: Andrzej Awsiej, Sławomir Góra, Marek Rogulski. Wydarzenie połączone z prezentacjami w Galeriach Wyspa i Sfinks

5 czerwca 1992 – Kultura i sztuka 1, artyści: Jarosław Fliciński, Sławomir Góra, Maciej Sieńkowski, Galeria C-14, ul. Św. Barbary 3

5 – 30 marca 1993 – Kultura i sztuka 2, artyści: Sławomir Góra, Maciej Sieńkowski, Galeria Wyspa (Chlebnicka)

1995 – Szybka historia malarstwa współczesnego / Kultura i sztuka 3, artyści: Sławomir Góra, Jarosław Fliciński,Nadbałtyckie Centrum Kultury

12 kwietnia 1995 – Nowy Jork / Kultura i sztuka 4, artyści: Jarosław Fliciński, Sławomir Góra, Maciej Sieńkowski, w budynku dawnej łaźni miejskiej

Laureat licznych stypendiów, m.in.: stypendium KulturKontakt Austria w Wiedniu (Artist in Residence Programm-Guest Studio, 2000), stypendium Felix Meritis Foundation (Amsterdam Institute of Painting, Master Class in Painting with Jorg Immendorff, 1995) oraz dwukrotny stydentysta Ministra Kultury i Sztuki (1987 i 1990).

Brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. w Galerii Pionova (Gdańsk), Mall Galleries oraz Kings Place Gallery (Londyn), Pałacu Królikarnia (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie), Galerie Bertrand Kass (Innsbruck), Galerii Nowej (Poznań), KK Gastatelier (Wiedeń), Aschenbach Gallery (Amsterdam), Nadbałtyckim Centrum Kultury (Gdańsk), BWA (Wrocław), Galerii Wyspa (Gdańsk), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (Gdańsk). W 2020 roku odbyły się dwie wystawy indywidualne artysty: „Autoportrety” w Galerii OT Rondo Słupskiego Ośrodka Kultury oraz w Galerii A Starogardzkiego Centrum Kultury.